سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ید درمانی تیروئید پرکار

RAI به طور عمده در سلول های تیروئید جمع آوری می شود، جایی که این تابش می تواند غده تیروئید و سایر سلول های تیروئید (از جمله سلول های سرطانی) را از بین ببرد که ید را از دست می دهند و تاثیر بسزایی بر بقیه بدن خود دارند. در این مطلب با کمک نتایج تحقیقات جدید از چندین مجله معتبر در سراسر دنیا در مورد ید درمانی تیروئید پرکار، هزینه، روند انجام، عوارض و همه نکات مهم اطلاعات جدیدی در اختیارتان قرار می دهیم.
نکات مهمید رادیواکتیو (RAI) نوعی ایزوتوپ پرتوزا است که به عنوان I131 هم شناخته می شود.رادیوایزوتوپی ها مواد رادیواکتیو هستند که در قالب کپسول بلعیده میشود.وقتی ید رادیواکتیو وارد بدن میشود، تنها توسط سلولهای تیروئید یا سلولهای سرطانی تیروئید جذب میشود.RAI این سلولها را میکشد درحالیکه به دیگر سلولهای بدن آسیبی نمیرساند.ممکن است RAI برای از بین بردن مقادیر سلولهای سرطانی باقیمانده یا مشکلات مربوط به تیروئید پس از جراحی استفاده شود.احتمال بازگشت سرطان پس از جراحی بیشتر است.درمان با RAI برای افرادیکه سرطان فولیکولار تیروئید دارند مناسب است.درمان با ید رادیواکتیو از 4 تا 5 هفته پس از عمل آغاز میشود تا زخمهای جراحی التیام پیدا کنند.زنان باردار یا شیرده نباید از درمان با ید رادیواکتیو استفاده کنند. اگر در زمان شیردهی هستید تا اتمام این دوره نباید از RAI استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک سؤال کنید.
در حال حاضر هزینه انجام ید درمانی تیروئید پرکار از 4 تا 8 میلیون متفاوت است!
آمادگی برای درمان با ید رادیواکتیومحدود کردن غذاهای حاوی ید زیادرژیم غذایی حاوی ید بالا، درمان RAI را بی اثر میکند.ممکن است نیاز باشد از رژیم غذایی حاوی ید بالا مانند غذاهای دریایی، غذاهای شور و سوشی تا 2 هفته قبل از درمان اجتناب کنید.درمورد اطلاعات بیشتر از پزشک سؤال کنید.بالا رفتن سطح TSHthyroid-fix-1000x675.jpg
برای موثر بودن درمان RAI، به سطح بالای TSH نیاز است. دو راه برای بالا بردن سطح TSH وجود دارد:
مصرف داروهای تیروئید را برای چند هفته متوقف کنید. قبل از شروع درمان با RAI، نیاز است که آزمایش خون داده شود تا مشخص شود که آیا سطح TSH به اندازه ی کافی بالا رفته است یا خیر.ممکن است نیاز به تزریق TSH مصنوعی موسوم به هورمون محرک تیروئید نوترکیب انسانی (rhTSH) یا تیروژن داشته باشید. این آمپول ممکن است یک یا دو روز قبل از درمان استفاده شود. این شما را قادر میسازد تا به مصرف داروهای جایگزین هورمون تیروئید ادامه دهید. انتخاب روش بالا بردن سطح TSH به مرحله ی بیماری و روش درمان بستگی دارد.

ادامه مطلب....